Sigrid døber Litorina
|
Motoren:
Litorina havde ved overtagelse stadig den originale Volvo Penta fra båden var ny. Den var
i god stand og da båden tidligere har haft svensk ejer og sejlet i Østersøen,
tror vi ikke den var så tæret, p.gr.a. den lavere saltholdighed.
Vi havde mange overvejelser om vi burde skifte motoren, inden vi drog ud
på en månedlang rejse. Vi ville nødig ligge i Baltikum med
en motor, der var brændt sammen. På den anden side startede motoren
upåklageligt hele vores første sommer med båden.
Mærkeligt nok var det, da vi en enkelt gang sidst på sommeren fik
problemer med at starte, at vi besluttede at beholde motoren. Den tilkaldte
mekaniker kunne ikke finde nogen fejl og bekræftede at motoren var i god
stand.
Vi fik gennemgået motoren og foretaget et par nødvendige
småreparationer på brændstofpumpe og udstødning og
satte så vores lid til at den gode gamle Volvo skulle føre os Østersøen
rundt.
Det gjorde den også udmærket, men blev dog derefter udskiftet i vinteren 2005-06. Læs mere om det her
Gasinstallation:
Litorina var i følge salgsannoncen udstyret med "svensk gas",
dvs. et godt primusapparat med to blus og en gasflaske i styrbord kistebænk.
Vi har fået udskiftet alle rør og slanger, så installationen
nu er sikker og lever op til danske regler. Litorina her dermed et godt pantry,
som man kan holde ud at lave mad på.
Spilerudrustning:
Litorina blev købt med spiler, men havde tydeligvis ikke sejlet meget
med den. Der manglede barberhal og klamper til skøderne og spilerstagens
ophal og nedhal kunne heller ikke sættes ordentligt fast nogen steder.
Det meste er blevet monteret i løbet af første sejlsæson,
men der mangler endnu en bedre spilaflaster og evt. ekstra skødeklamper,
så spileren kan passes let og effektivt. Når vi sejler familiesejlads
er det nødvendigt, at arbejdet med spileren kan klares fra et sted i
cockpittet og at alt er let at betjene eller fastgøre, mens gasten er
på fordækket.
Jeg forstår hvorfor mange tursejlere vælger ikke at bruge spiler,
for det er meget ekstra tovværk, der er nødvendigt og manøvrerne
omkring sætning og nedhaling kræver næsten at børnene
stuves af vejen nedenbords. Men når vindretningen gør spileren
til det mest fornuftige valg, ville vi nødig være den foruden.
Genua:
Den sidste uge af vort Østersøtogt måtte vi flere gange købe mere sejltape for at holde genuaen sammen i eet stykke. Den var mørnet og slidt op, og flænger i både agterlig og underlig bredte sig til stadighed. Der var ingen vej udenom at anskaffe en ny genua i august 2005, straks efter hjemkomsten.
GPS:
Litorina har en håndholdt GPS, som kan monteres i et beslag og tilsluttes
bådens elsystem. Stikket sidder på ruftaget, hvilket giver en daskende
ledning. GPS'en sidder også i fare for at falde ud af sit beslag, når
der arbejdes med spilerstagens op- og nedhal.
Vi overvejer en mere hensigtsmæssig placering af beslaget.
Forårsklargøring 2005
marts 2005
Tre måneder før afgang ligger der stadig sne på bådpladsen, så vi udskyder arbejdet med båden lidt. Det, der kan gøres herhjemme, er vi dog gået i gang med:
Vaske og impregnere sprayhood og bompresenning
Rense og slibe toilet og dørk, som er afmonteret
Sy betræk til løse hynder.
Øvrige arbejder:
Ny zinkanode
Reperation af en lille kølskade
Sætte kikkertholder op (og gerne finde bedre placering til GPS'en)
Almindelig klargøring med bundmaling.