Niende rejsebrev - Pahlen, 28. juli
Endvidere
var det løb, vi havde regnet med at følge, forsvundet. Sandbankerne
ændrer sig hele tiden, så selv nye søkort er højst
at betragte som vejledende. Man må bare følge mærkerne og
håbe, at de er sat om efter de aktuelle forhold. Og nu viste det sig,
at det eneste afmærkede løb, vi kunne finde ud til det åbne
hav bragte os på en hård omvej adskillige sømil mod nordvest,
lige op mod vinden, før vi endelig kom til et hul i brændingen
og kunne dreje af mod øst, som vi skulle.
I samme øjeblik vi kom ud på dybt vand blev havet fuldstændig
roligt, for vinden var faktisk ikke særlig kraftig!
Destinationen var egentlig Norderney,
en af de få frisiske øer, som har dybde nok i havnen selv ved lavvande.
Men det blev droppet, da det ville medføre, vi skulle ind gennem endnu
et "gat" og ud igen næste dag. I stedet valgte vi at sejle natten
igennem helt til Helgoland, hvor vi var fremme 4.30 næste morgen.
Helgoland var heldigvis en plan, der blev gennemført med succes. Øen ligger på åbent hav og er nem at anløbe. Derudover er den interessant med sine meget høje, lodrette fuglefjelde og sin spændende historie. Den er næsten ligesom Flakfortet, bare meget større, med kæmpe dækmoler og gennemboret af militære gange. Men derudover er det også en shoppingø med et enormt udbud af spiritusbutikker og parfumerier, da øen er toldfrit område, og mål for myriader af endagsturister, der kommer med de mange færgeruter fra fastlandet.
Den næste plan, der blev droppet, var at gå ind i Ejderen. Det er iflg. kortet muligt ved højvande, og vi har læst om flere, der har gjort det. Men her skal man ind over en lav sandbanke i mundingen, som kun kan passeres ved højvande, hvilket ville være svært at beregne, idet vi skulle sejle ca 25 sømil fra Helgoland dertil. Bedre blev det ikke af, at vinden var gået i øst. Vest ville ganske vist være værre, for man skal ikke forsøge at krydse revlen i pålandsvind, men med østenvind ville vi dels skulle krydse, dels få vinden imod den indadgående tidevandsstrøm, hvilket gør søen stejl og uberegnelig..
I stedet tog vi tilbage samme (sikre) vej som vi for 6 uger siden rejste ud; via Elbmundingen og Brunsbüttel. Også her skal vi ind med tidevandet, så det betød afgang kl. 02.50 fra Helgoland. Brunsbüttel var næsten som at komme hjem, dels fordi det er den første havn på turen, vi "vender tilbage" til, dels fordi den udgør grænsen for hvor sejladsen i Nordsøen startede, og dermed nu også er forbi.
Ejderen er vi ikke gået
glip af. Vi har bare taget den fra "bagsiden", dvs fra Kielerkanalen,
i stedet. Ejderen er en naturlig flod med et meget slynget løb, så
man kommer kun langsomt fremad på kortet. Vi sejlede ned af den til Pahlen,
en mindre landsby langt ude på bøhlandet blandt Ditmarskens køer
og diger. Ejderen er en smuk tur mellem siv, marker og træklædte
bredder, men efter ca 25 km (dvs. 3 timer) vurderede vi, at de sidste 30 km
såmænd ser ligesådan ud og først dernede ligger Ejderens
største attraktion, Friedrichstadt. Den springer vi over; den ligger
også ude, hvor der atter er tidevand i floden.
At Nordsøsejladsen er forbi har vi det lige for øjeblikket udmærket
med. Det har været spændende at prøve tidevandssejlads, men
lige nu ser vi frem til på resten af turen at nyde at kunne følge
vores egen døgnrytme uden almanakkens "køreplan", og
sejle i vand som i store træk forbliver, hvor det er.
Og så har vejret endda været varmt og tørt i flere dage nu!